top of page


Ar teisėjai demokratijoje turi būti uždaryti in camera, teisėjų pedagoginė veikla galima tik pagal ministerijos patvirtintą programą oficialioje šveitimo įstaigoje, o teisėjų kūryba pripažįstama tik tai ką pripažįsta Konstitucinis Teismas savo reglamente?

Prasidėjusi vieša diskusija apie tai, ar teisėjų vedami mokymai, seminarai ir paskaitos, kuriose jie dalijasi savo žiniomis su verslu, atitinka Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatai dėl leidimo teisėjams be jų profesinės veiklos dar užsiimti tik pedagogine ir kūrybine veikla, ragina plačiau pažvelgti į teisėjo misiją demokratinėje visuomenėje.

Kaip žinome 2020 m. Konstitucinis Teismas atnaujino savo darbo reglamentą (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo (KT) reglamentas (Reglamentas,) reglamentuoja Konstitucinio Teismo darbo organizavimą, teisėjų etiką (profesinį elgesį), Konstitucinio Teismo kanceliarijos struktūrą, tarptautinių ryšių palaikymą, konstitucinės justicijos bylų rengimą ir nagrinėjimą, Konstitucinio Teismo aktų paskelbimą ir kitus Teismo veiklos klausimus) ir jo 42 straipsnyje inter alia nustatė:

„<…> Teisėjas negali užsiimti individualia veikla pagal verslo liudijimą ar pažymą, taip pat pagal sutartį ar bet kokia kita forma teikti paslaugų verslo, komercijos arba kitokioms privačioms įstaigoms, įmonėms ar organizacijoms (įskaitant mokymus organizuojančias privačias įstaigas, įmones ar organizacijas). <…>“.

Populiarinant šį KT požiūrį (tai dar tik požiūris, kadangi tokių nuostatų nėra oficialioje konstitucinėje doktrinoje) į teisėjo teises ir pareigas vienas iš Lietuvos Konstitucijos kūrėjų, buvusio Konstitucinio Teismo teisėjo, mano gerbiamas prof. Vyt. Sinkevičius išsakė pozicija savo komentare portale www.teise.pro.

Prof. Vyt. Sinkevičiaus ragina nedelsiant analogiškas KT reglamento nuostatas perkelti ir į bendrųjų bei administracinių teismų įstatymą, nustatant, kad ir bendrųjų bei administracinių teismų teisėjai neturi teisės „dirbti pagal iškvietimą“ privačiam verslui (prof. Vyt. Sinkevičiaus formuluotė). Prof. Vyt. Sinkevičius atskleidžia kaip jis mato verslo švietimą, galimybę suprasti akademinius ar kitokius kūrinius, jo vietą mūsų Konstitucijoje ir valstybėje:

„Situacija paprasta: jeigu nori, kad Aukščiausiojo Teismo teisėjas paaiškintų, kokia yra teismų praktika nagrinėjant tam tikras bylas, gali paskambinti į atitinkamą komercine veikla besiverčiančią firmą ir užsakyti Aukščiausiojo Teismo teisėjo paskaitą ar seminarą. Aišku, turi sumokėti, dalis teks teisėjui, kitą dalis – firmai. Jeigu nori mokėti mažiau, gali prisijungti prie jau susidariusios klausytojų grupės, o jeigu esi pakankamai turtingas, teisėjas seminarą ar užsiėmimą praves tau vienam. Tik mokėti reikės daugiau. Sakysite, kad taip negali būti. Pasirodo, ne tik gali, bet ir yra. Tai atskleidė Lietuvos radijo žurnalistų atliktas tyrimas. Nurodytas paslaugas teikiantis Aukščiausiojo Teismo teisėjas aiškina, kad jis nieko nepažeidžia, kad tai visuomenės švietimas, kad tai jo pedagoginė ir kūrybinė veikla, kurią leidžia Konstitucija. Pasigirdo balsų, kad tokios nuomonės yra ir Teisėjų etikos ir drausmės komisija.“

Profesorius atskleidžia savo pažiūras nurodydamas, kad taip negali būti, kad verslas gauti mokamas teisėjų paskaitas.

Kadangi mūsų Konstitucijoje nustatyta, kad teisėjas negali dirbti verslo, komercijos ar kitokiose privačiose įstaigose ar įmonėse, jis taip pat negali gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus teisėjo atlyginimą bei užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą (Konstitucijos 113 straipsnis) Konstitucinis Teismas savo teisėjams, o prof. Vyt. Sinkevičiaus visiems teismas uždaro duris teisėjų pedagoginei ir kūrybinei veiklai verslo organizacijose, nes profesoriaus nuomone pedagoginė veikla galima tik švietimo įstaigose, o kūrybinė veikla – tai nauji unikalūs kūriniai, kurių verslui teisėjai negali sukurti, nes jie žino tik teismų jurisprudenciją, kurią gali pakartoti ar apibendrinti, o tai profesoriaus nuomone nėra kūrybinė veikla. Prof. Vyt. Sinkevičius nurodo ir oficialią konstitucinę doktriną, kuria remiasi. Tiesa, ji nėra išsami ir pedagoginę bei kūrybinę veiklą aiškina siaurai. Pagal ją pedagoginė veikla galima tik oficialioje švietimo įstaigoje, pagal ministerijos patvirtintą programą.

Taigi, tiek KT reglamentas, tiek prof. Sinkevičius teisėjų turimą patirtį ir jų žinias uždraudžia perduoti verslui, jo organizacijoms ir tikėtina net valstybės de jure įsteigtoms, bet de facto privačiai veikiančioms asociacijos – Lietuvos advokatūrai, Notarų rūmams, Antstolių rūmams, jau nekalbant apie verslo ir pramonės konsoliduotas organizacijas. Dar reikėtų prie šio sąrašo pridėti ir Lietuvos prokuratūra, nes ji tikrai nėra oficiali švietimo įstaiga ar kūrybinė organizacija.

Dėl neva egzistuojančio konstitucinio draudimo teisėjams vesti mokymus, skaityti paskaitas prokurorams, advokatams, notarams, antstoliams ar nemokumo administratoriams nebuvo taip aiškiai pasiakyta nei reglamente, nei konstitucionalistų nuomonėse, tai, matyt, nėra didelių abejonių, kad to Konstitucija nedraudžia. Nors skaitant KT reglamentą tai ir nėra visiškai aišku, nes visgi advokatai, notarai, antstoliai ar nemokumo administratoriai yra privatūs asmenys.

Tas akivaizdus blogis, su kuriuo negalima bendrauti per mokymus ar kūrybinę veiklą teisėjams, kol kas yra tik verslas.

Jei tokie teismų reglamentai būdų priimti ir kituose teismuose, teisėjai būtų atriboti nuo galimybės savo kasdien kuriama jurisprudencija dalintis su privačiu verslu ir jo organizacijomis, advokatai, notarais, antstoliai, nemokumo administratoriais ir net prokurorais. Turėtų užsidaryti in camera ir dirbti, retsykiais pasidalindami savo žiniomis su studentais ir tik pagal ministerijos patvirtintą programą.

Visgi yra pagrįstų abejonių, kad toks Konstitucinio Teismo reglamentas ir įtakingo konstitucionalisto požiūris į teisėjo teises bei pareigas tikrai atitinka mūsų Konstituciją.

Tenka priminti, kad mūsų Konstitucijos 46 str. 1 dalyje nustatyta, kad „Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva. Valstybė remia visuomenei naudingas ūkines pastangas ir iniciatyvą. <…>“. Vadinasi, privati nuosavybė, ūkinė veikla ir jos laisvė bei iniciatyva turi ypatingą apsaugą, nes ja grindžiamas visas Lietuvos ūkis. Jei privačiai veiklai mūsų Konstitucijoje nustatyta tokią ypatinga vieta mūsų valstybėje, kyla pagrįstas klausimas ar valstybė neturi pozityvios pareigos užtikrinti, kad privatus verslas būtų efektyviai ir kokybiškai supažindintas su vienu iš pagrindiniu teisės šaltiniu, taikomu sprendžiant konkrečia bylas, – teismų jurisprudencija. Jei pripažinti tokią verslo teisę, akivaizdu, kas tai geriausiai gali atlikti. Tik teisėjai, patys kuriantys ir plėtojantys tą jurisprudenciją.

Tik greitai, kokybiškai ir išsamiai supažindintas su naujausia teismų jurisprudencija verslas žino apie jo veiklą ribojantį teisinį reguliavimą, kurį kuria ir teismai (jokia ne paslaptis, jei apie tai rašoma Vilniaus universiteto išleistame Teisės teorijos vadovėlyje), su iš to išplaukiančiomis galimomis represinėmis priemonėmis, jei verslas peržengs savo laisvo veikimo ribas. Taigi verslo veikimo ribas sukuria ne tik įstatymų leidėjai ar Vyriausybė, bet įstatymus ir kitus teisės aktus taikantys ir aiškinantys teismai, t.y. gyvi teisėjai. Viskas vyksta nuolatinėje kaitoje, labai dažnai teismų jurisprudencija verslui aktualiais klausimais pasiekia verslą pavėluotai arba visi nepasiekia, nes gauti kvalifikuotas žinias reikia ne tik laiko, bet ir lėšų. Todėl valstybė turėtų skatinti žinių apsikeitimą tarp teismų ir verslo. Ir čia jau kaip visiškai nepagrįstas Konstitucijos interpretavimas, kad Konstitucija pedagoginė veikla teisėjams leidžia tik oficialioje švietimo įstaigoje, pagal valstybės patvirtintą mokymo programą.

Todėl kyla pagrįsta klausimas kokiu realiai egzistuojančiu konstituciniu pagrindu KT ar kitų teismų teisėjai yra atribojami nuo verslo ir jo organizacijų, jei jie turi laiko, sugebėjimų ir noro teikti pedagogines ir kūrybines paslaugas privačiam verslui, t.y. dalyvauti verslo atstovų mokymuose, parengti kūrybinius darbus, paskaitas apie teismuose taikomą ir kuriamą teisinį reguliavimą verslui.

Matyt, nebūtų primityvu priminti ir Konstitucijos 25 str., kuriuo vadovaujantis neturi būti kliudoma ieškoti, gauti ir skleisti informaciją. Teismų kuriama teisė, teisės taisyklės taip pat informacija.

Čia kyla visa eilė nesmagių Reglamento atsiradimo ir įkvėpimo ideologinių paralelių. Ypač jei nepamiršti, kad mūsų Konstitucijos preambulėje Lietuvos valstybė yra skelbiama atvira, teisinga ir darnia pilietine visuomene, kurioje turi užtekti vietos visiems, tame tarpe ir tiems, kurie kuria teisės šaltinius teismuose ir asmenims, kurie yra suinteresuoti nebūtinai savo kailiu patirti tų šaltinių galią, t.y. apie juos sužinoti.

Kaip galėjome patirti savo ir savo tėvų kailiu bet kokią privačią iniciatyvą, verslą ar mąstyseną bandė sunaikinti sovietų bolševikai. Kuo visa tai baigėsi taip pat dar nemaža dalis mūsų prisimena – supuvusia silke išsivysčiusio socializmo parduotuvėse. Tai buvo tikroji pasekmė, kai sovietinės valstybės teisinė sistema buvo sukurta tik valstybės politinės viršūnėlės galio išsaugojimui, o ne visuomenės gerovei užtikrinti.

Todėl bet koks bandymas vėl verslą atriboti nuo valstybės, neleisti jam laisvai vystytis, uždrausti jam gauti modernias, būtinas plėtrai, jo sėkmę ir saugumą užtikrinančias žinias turėtų būti mūsuose sutiktas ypač kritiškai. Vargu, ar gali būti taip perskaitoma ir aiškinama Lietuvos Konstitucija, kad verslas būtų stigmatizuojamas ir atskiriamas nuo valstybės teisinės sistemos.

Persiskaičiusiems Karlo Markso ir jo niekaip negalintiems pamiršti patartina atsiversti Adamo Smitho (Adam Smith), vieno žymiausių anglų ekonomistų, išgarsėjusio savo kūriniu „Tautų turto prigimties ir priežasčių tyrinėjimas“ darbus ir pasimėgauti kaip nesunkiai įrodoma, kad ekonomikos augimas, valdomas funkcionuojančios rinkos sistemos ir palengvintas atitinkamų valdžios įstaigų, yra tautos turto ir piliečių gerovės esmė.

Adamo Smitho buvo toks socialinio mokslo kūrėjas (kas abejoja, kad Konstitucija ir jos interpretavimas yra socialinis mokslas), kuris sugebėjo ir „siekė integruoti etiką, moralę, politinę ekonomiją ir jurisprudenciją į vieną sistemingą visumą“. Tokiu mokslininkų vietą šiandien užima mokslininkai, kurie vis sunkiau įžiūri ryšį tarp visumą apimančių sudėtingų paradigmų, teorijų, modelių ir koncepcijų – taip nutinka ir konstitucinei jurisprudencijai, jei ją aiškina savamoksliai ar pusiau išsilavinę aiškintojai, o dar blogiau jei jų patirtis ir vertybės ateina iš gilaus sovietmečio, kai ir pati teisė buvo tik represinis įrankis kaip valdyti tarybinius piliečius, o ne rūpintis jų realiomis, prigimtinėmis teisėmis. Ketvirtoje Adamo Smitho „Tautų turto prigimties ir priežasčių tyrimo“ knygoje „Apie politinės ekonomijos sistemas“ mokslininkas kalba apie valdovo pareigą apsaugoti, kiek tai įmanoma, kiekvieną visuomenės narį nuo bet kurio kito visuomenės nario neteisingumo ir engimo, tai yra pareiga užtikrinti griežtą teisingumo vykdymą. Pritaikant šias eilutes kilusiai konstitucinei diskusijai dėl teisėjo ir verslo tiesioginio ryšio galimumo ir draudimo tenka atkreipti dėmesį į tai, kad jei konstitucionalistai apribos teisėją, kuris sugeba, turi laiko ir gali teikti verslui pedagogines ir kūrybines mokamas paslaugas, ir neleis jam dalintis savo žiniomis, pirma, valstybė neteks didelio turto, antra, toks teisėjas ir pats nukentės (o su juo ir valstybė), nes neteks to atgalinio vertingojo ryšio, kurį gali gauti iš auditorijos, paties verslo, turint galimybę ne iš televizijos žinių, o iš gyvų, aktyvių piliečių geriau suprasti jo iššūkius.

Labai tikiuosi, kad mūsų tarpe nebėra daug abejojančių, jog žinios yra turtas, kuri yra privati nuosavybė, ar Konstitucija leidžia drausti tuo turtu žmogui naudotis, t.y. ar pagrįstas šios nuosavybės ribojimas, kuris, pirmiausia, sukelia neigiamas pasekmes. Ypač jei ribojama KT reglamentu. Todėl, jei Lietuvos valstybė tikisi tolesnio ekonominio ir socialinio progreso, reglamentai, kurie atriboja teisėjus nuo privačių asmenų, verslų ir jų organizacijų, pasmerkia valstybę represiniam, o ne kūrybiniam vaidmeniui, o tai vedą link supuvusios silkės. Todėl reikia gerai pagalvoti ar toks bolševikinis ideologinis teisės skambesys modernios Lietuvos konstitucionalizmo mintyje nėra beviltiškai atsilikęs nuo šiuolaikinės visuomenės gyvenimo ir realybės ir ar nereikalauja rimtos kritikos, kurios čia tik dalis pateikiama.

Konstitucinė jurisprudencija negali remtis suprimityvintomis teisės pozityvizmo doktrinomis ir gąsdinti visuomenę, kad auditorijoje susitikęs teisėjas ir verslininkas gali būti vertinami tik kaip Faustas ir Mefistofelis, kurie iškart susimokys ir teisėjo siela bus parduota. Todėl kyla pagrįstas klausimas ar darant tokia principinę mūsų Konstitucijos interpretavimo prielaidą, kad verslas ir teisėjai yra tik faustai ir mefistofeliai ir jiems negalima susitikti ir bendrauti bei keistis žiniomis, neįtvirtiname Konstitucijoje neegzistuojančio viešojo sektoriaus, valstybės teisėsaugos sistemos viršenybės prieš kitus demokratinės valstybės gyvenimo dalyvius – privačius asmenis, verslą ir neužkertame kelio mūsų valstybės modernėjimui ir jos atvirumui bei atsiakome suprasti savo Konstituciją kaip visumą, kuri yra būtina darniai visuomenei.

Kaip ši teisėjo ir verslo santykio problema galėtų būti analizuojama pasitelkiant buvusio Izraelio Aukščiausiojo Teismo pirmininko, ne jokios abejonės vieno didžiausio šių laikų konstitucionalistų, Konstitucijos ir apskritai teisės interpretavime, ją taikant konkrečioms byloms, pasinaudojant žmogaus orumo sąvoka. Orumą A.Barkas analizuoja tiek kaip teisės vertybę, tiek kaip žmogaus teisę. Orumas tik vertybė, jei jam nėra suteikta konkreti saugomos teisės išraiška teisės aktuose. A.Barakas yra ne kartą išsakęs ir tokią poziciją, kad žmogaus teisių įgyvendinimas yra susijęs su valstybės ekonomine gerove, jos pajėgumu užtikrinti žmogaus teise. Kaip pavyzdį pateikia asmens teisę gauti kokybišką ir modernią sveikatos apsaugą, A.Barakas tai priskiria – žmogaus teisei, susijusiai su žmogaus orumu. Bet jei valstybė neturi lėšų, tai negali užtikrinti nei šios teisės, o tuo pačiu ir ginti žmogaus orumo. Todėl verslo gyvybingumas, jo modernumas yra vertybė, kuri saugoma Konstitucijos. Tai įtvirtinta ir mūsų Konstitucijos 46 straipsnyje.

Kaip orumo sąvoką galima būtų pritaikyti šiam Lietuvos KT ir prof. Vyt. Sinkevičiaus draudžiamam teisėjo ir verslo pedagoginiam ir kūrybiniam bendradarbiavimui, verslui gaunat teisėjo pedagogines ar kūrybines paslaugas? Konstitucijos (jei ji tikrai tai leidžia) verslo atribojimas nuo teisėjo turimų žinių ir patirties, jo kuriamos jurisprudencijos, teisės taisyklių, teisės aiškinimo ir teisėjo atribojimas nuo tiesioginio santykio su verslu, kuris sprendžia savo plėtros ir išgyvenimo problemas, yra visu pirma atėmimas iš verslo galimybės greitai ir kokybiškai gauti modernios teisės žinias, kurios yra kritiškai svarbios tiek dėl verslo konkurencingumo, tiek dėl jo saugumo, tiek dėl paties verslininko saugumo. Puikiai suprantame, kad verslas, elgdamasis neapdairiai ar nesąžiningai, inter alia susidūręs su teisiniu reguliavimu gali būti sunaikintas ar apribotas. Tokią aplinką verslas gali vertinti kaip draugišką arba nedraugišką verslui ir arba trauktis į draugišką aplinką (valstybę) arba užsidaryti, arba nerizikuoti ir verslo nevystyti rizikuojant. Čia ir atsiveria plačios galimybės mūsų Konstitucijos 46 str. interpretacijai.

Jei teisėjas neturi gilaus ir tikro ryšio su visuomene, modernios visuomenė gyvenimo supratimo, bendrų filosofijos ir net vertingų konstitucijų interpretavimui teologijos žinių, jis gali būti palygintas su kulinaru, kurio šaldytuve tik kiaušiniai ir pigus aliejus. Tokia jo ir kulinarija. Tik kirminui numarinti. Tokiu kulinaru, pajutę jo kūrinio skonį, nusivilia visi.

Kokią žinią siunčia KT reglamentas ir ragindamas jį taikyti kitiems teismams prof. Vyt. Sinkevičius verslui: žinią, kad verslas yra kažkas purvino, nepatikimo, būtinai perkančio ir korumpuojančio teisėją. Bet, ar toks primityvus ir trumpalaikis verslas, kuris nori tik pirkti teisėją, to negali padaryti ir nedaro be tiesioginio susitikimo su teisėju mokymų auditorijoje. Ar požiūris, kad visas verslas yra toks nenuskurdina mūsų valstybės ir nedaro jos dar labiau korumpuota ir niekam nekeliančia pasitikėjimo.

P.S.

  1. Nereikėtų pamiršti, kad aukštųjų teismų teisėjai dėl bylų nagrinėjimo rašytiniuose procesuose apskritai beveik nebemato ir nebegirdi žmonių, todėl ir teismų jurisprudencija netenka savo plataus humanistinio turinio, gilesnio ir platesnio problemų matymo ir tampa labiau mechaniška. Todėl teisėjų mokymai privačiame versle yra gera galimybė atgaliniam ryšiui – teisėjų susipažinimui su ekonomine tikrove, realiu gyvenimu.

  2. Negalima pamiršti, kad pasinaudojant Konstitucija jau buvo susidorota su verslu, pripažįstant 2008 metų „naktinę mokesčių reformą“ neprieštaraujančia Konstitucijai, taip pasakant, kad verslas Lietuvos valstybėje niekada negali jaustis saugiai ir nėra apsaugotas nuo situacijos, kai daugiausia dėl politikų aplaidumo ir veiklos neefektyvumo bei populizmo ir neatsakingo elgesio yra valstybė yra privedama prie krizės, iš jos išeinama daugiausia privačių asmenų ir verslo sąskaita, naujus mokesčius jiems įvedant per naktį. Todėl kartais reikėtų Konstitucijoje geriau paieškoti būdų kaip tikrai siekti atviros, teisingos ir darnios pilietinės visuomenės. Ypač atkreipiant dėmesį, kad tai įrašytą mūsų Konstitucijos preambulėje.

Dr. Algimantas Šindeikis yra advokatas, buvęs leidėjas ir publicistas

Vilniaus universiteto partnerystės profesorius





Atnaujinta: 2021-03-11

Žiniasklaidos teisė


Priimtas teismo sprendimas

LR Konstitucinis Teismas 2002-10-23 nutarime (LR KT bylos Nr. 36/2000) yra konstatavęs: „Konstitucinė laisvė nekliudomai ieškoti, gauti ir skleisti informaciją bei idėjas yra vienas iš atviros, teisingos, darnios pilietinės visuomenės, demokratinės valstybės pagrindų. Ši laisvė - svarbi įvairių Konstitucijoje įtvirtintų asmens teisių ir laisvių įgyvendinimo prielaida, kadangi asmuo gali pilnavertiškai įgyvendinti daugelį savo konstitucinių teisių ir laisvių tik turėdamas laisvę nekliudomai ieškoti, gauti ir skleisti informaciją. Konstitucija garantuoja ir saugo visuomenės interesą būti informuotai. Konstitucijos 25 straipsnio nuostatos yra neatsiejamos nuo kitų Konstitucijos nuostatų, kuriose įtvirtintos asmens laisvės nekliudomai ieškoti, gauti ir skleisti informaciją garantijos: nuo 44 straipsnio 1 dalies nuostatos, kad masinės informacijos cenzūra draudžiama, nuo šio straipsnio 2 dalies nuostatos, kad valstybė, politinės partijos, politinės ir visuomeninės organizacijos, kitos institucijos ar asmenys negali monopolizuoti masinės informacijos priemonių, nuo 33 straipsnio 2 dalies nuostatų, kad piliečiams laiduojama teisė kritikuoti valstybės įstaigų ar pareigūnų darbą, apskųsti jų sprendimus, kad draudžiama persekioti už kritiką ir kt. Taigi Įstatymu nustatydamas žurnalisto teisę išsaugoti informacijos šaltinio paslaptį, neatskleisti informacijos šaltinio, įstatymų leidėjas negali nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų sudarytos prielaidos neatskleisti informacijos šaltinio net ir tada, kai demokratinėje valstybėje informacijos šaltinį atskleisti yra būtina dėl gyvybiškai svarbių ar kitų ypač reikšmingų visuomenės interesų, taip pat siekiant užtikrinti, kad būtų apgintos asmens konstitucinės teisės ir laisvės, kad būtų vykdomas teisingumas, nes informacijos šaltinio neatskleidimas galėtų sukelti daug sunkesnes pasekmes negu jo atskleidimas. Taip būtų pažeista Konstitucijos saugomų vertybių pusiausvyra, konstitucinis atviros, darnios pilietinės visuomenės imperatyvas, konstitucinis teisinės valstybės principas. LR KT yra šiame nutarime pažymėjęs, kad įstatymu įtvirtinus žurnalisto teisę išsaugoti informacijos šaltinio paslaptį, neatskleisti informacijos šaltinio ir kilus klausimui,ar turi būti atskleista informacijos šaltinio paslaptis, kiekvienu konkrečiu atveju reikia įvertinti, ar informacijos šaltinio neatskleidimu nebus pažeistos Konstitucijos saugomos vertybės. Demokratinėje teisinėje valstybėje tokių klausimų sprendimas yrat eismo kompetencija. Konstitucinis teisminės gynybos principas yra universalus (Konstitucinio Teismo 2002m. liepos 2 d. nutarimas). tik tada, kai atskleisti informacijos šaltinį būtina dėl Konstitucijos saugomo svarbesnio intereso.

Atnaujinta: 2021-02-28

2020 m. rugpjūčio mėn. 1 d. įsigalios Lukiškių aikštės Vilniuje memorialinio statuso įstatymas. Pagal šį įstatymą Lukiškių aikštei Vilniuje suteiktas memorialinės aikštės statusas, t.y. aikštė yra įstatymu saugoma kaip pagrindinė reprezentacinė Lietuvos valstybės aikštė ir formuojama su laisvės kovų memorialiniais akcentais. Įstatymas draudžia Lukiškių aikštę naudoti ir tvarkyti pažeidžiant viešąją tvarką ir gerą moralę.

Mano moralinių, ideologinių ir teisinių vertybių sistemoje ir laisvė, ir demokratija yra mūsų konstitucinės vertybės, kurių gynyba, man kaip liberalių pažiūrų piliečiui, yra kasdienė pareiga.

Nepamirškim EŽTT jurisprudencijos, aiškiai (priešingai aiškumo prasme nei mūsų KT) pasisakančios, kad Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos Konvencija yra grindžiama liberalios demokratijos ir pliuralizmo vertybėmis.

Pritariu pareikštoms nuomonės, kad Vilniaus miesto tarybos sprendimas dėl “open beach” būtų labiau konstituciškai ir įstatymiškai pagrįstas nei vienasmenis Vilniaus mero potvarkis. Be to, manau, kad ir rengiami miestų plebiscitai, puikiai pasitarnautų dar didesniam tokių sprendimų legitimizavimui. Ir kurtų “aštrių” sprendimų priėmimo demokratijos ir teisės kultūrą.

Manau, kad Vilniaus meras “pasvėrė” šias galimybes ir priėmė sprendimą vienasmeniškai, įvertinęs, kad toks sprendimas dėl politinio susiskaldymo Vilniaus Taryboje nebus priimtas.

Realioje demokratijoje, teisinėje valstybėje turi tilpti viskas: ir tradicija, ir naujovės. Tik tada ji yra vertinga ir turi adekvatų turinį. Nes piliečių “susivienijimu” ar ‚suvienijimu“ apie vienos pusės (nesvarbu ar konservatyvios, ar liberalios) vertybes, yra paprastai pagrįsta totalitarinių, o ne demokratinių valstybių politika ir teisė. Piliečių susivienijimas ir susivienijimas turi prasmę tik esant visiškai aiškiam geros moralės pažeidimui, mirtinam pavojui ar išorės priešų puolimui. Kitais, ne tokiais pavojingais atvejais, turi būti leista piliečiams turėti skirtingas nuomones ir nebūti vieningiems. Laisvė turėti savo įsitikinimus ir pažiūras taip pat yra garantuojama Konstitucijos.

Manęs neįtikina viešojoje erdvėje išsakyti argumentai, kad piliečių pramogų vietų atstumas nuo demokratijos institucijų yra lemianti vertybė. Nepamirškim, kad net ir teisėjai yra žmonės ir jų poreikių vietos (tualetai ar valgyklos) yra dar arčiau teisingumo vykdymo vietų nei „open beach“. Atleiskit už tokį palyginimą. Neturiu jokio tikslo ką nors pažeminti. Tiesiog noriu priminti, kad pagal mūsų Konstituciją prieš įstatymą visi piliečiai yra lygūs. Ir tikiu, kad tai yra reali, o ne tik Konstitucijoje deklaruota konstitucinė vertybė.

Taigi, lieka išsiaiškinti „viešosios tvarkos ir geros moralės” sąvoką. Čia dėl suprantamų priežasčių mūsų nuomonės gali išsiskirti. Vienam močiutė ir anūkas smėlio dėžėje yra gyvenimo džiaugsmas, kitiems šventvagystė, jei tai per arti istoriškai reikšmingų, daug sukrėtimų pergyvenusių vietų.

Siekiant pagrįsti konservatyvų geros moralės vertinimą, yra pateikiami kaip konservatyvūs Europos architektūriniai ar kitokie atminties saugojimo sprendimai. Dažnai tai daroma selektyviai ir nesąžiningai, ir pamirštant, kad daugiausiai europiečių kraujo išlietose II pasaulinio karo vietose (Sąjungininkų išsilaipinimo vietos Normandijoje, Diunkerkas) Prancūzijos pakrančių pliažuose galite aptikti ne tik paplūdimio smėlio ir čia saulėje besikaitinančių europiečių, bet net ir mano liberalios geros moralės sąvokos supratimui keliančių klausimų maudymosi kostiumėlių prancūziškas madas ar jų visišką nebuvimą. Ar tuo pažeminti čia savo galvas padėję II pasaulinio karo didvyriai? Mano vertinimu, tuose pliažuose šiandien ir vyksta tai, už ką buvo lietas kraujas II Pasaulinio karo frontuose, t.y. už teisę būti laisviems, džiaugtis gyvenimu ir neleisti įsigalioti naciams, kurių tikslas buvo juos pavergti ir sudaiktinti.

Kadangi įstatymas dėl aikštės yra priimtas, tai ginčas persikelia į naują teisinę plotmę. Mano vertinimu įstatymas yra daugiau nei kvailas dėl reguliavimo, pagal kurį nustatytas aikštės naudojimo ir tvarkymo atitikimo viešajai tvarkai ir geros moralės reikalavimas. Galėčiau išvardinti keliolika teisės aktų, kurie jau yra įtvirtinę ir saugo viešąją tvarką ir gerą moralę. Bet kurioje viešoje vietoje kitaip elgtis negalima. O įstatymų infliacija, kuri būdinga mūsų valstybei, daro mūsų Respubliką ne labiau teisine, bet perdėto, komplikuoto, nekokybiško ir todėl mažai vertingo ir suprantamo visuomenei teisinio reguliavimo valstybe.

Taigi, po rugpjūčio 1 d. atsiranda teisinė galimybė patikrinti mero akto dėl “open bech” atitikimo aukštesnės galio aktui, šiuo atveju . Čia turime visą eilę subjektų, kurie tai galėtų padaryti: "Kreiptis į administracinį teismą prašydami ištirti, ar norminis administracinis aktas (ar jo dalis) atitinka įstatymą ar Vyriausybės norminį teisės aktą, turi teisę Seimo nariai, Seimo kontrolieriai, vaiko teisių apsaugos kontrolierius, lygių galimybių kontrolierius, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės pareigūnai, bendrosios kompetencijos ir specializuoti teismai, prokurorai ir profesinės savivaldos asociacijos, įsteigtos pagal įstatymą vykdyti viešąsias funkcijas. Nurodyti subjektai taip pat turi teisę kreiptis į administracinį teismą prašydami ištirti konkrečios bendrijos, politinės partijos, politinės organizacijos ar asociacijos priimto bendro pobūdžio teisės akto teisėtumą. Šioje dalyje nurodyti subjektai, išskyrus bendrosios kompetencijos ir specializuotus teismus, kreipiasi į administracinį teismą su pareiškimu. Bendrosios kompetencijos ir specializuoti teismai prašymą ištirti norminio administracinio akto teisėtumą išdėsto nutartyje. Kad būtų ištirta, ar savivaldybių administravimo subjekto priimtas norminis administracinis aktas (ar jo dalis) atitinka įstatymą ar Vyriausybės norminį teisės aktą, su pareiškimu į administracinį teismą turi teisę kreiptis ir savivaldybių veiklos priežiūrą vykdantys Vyriausybės atstovai."

Pagal administracinių bylų teisenos įstatymą tai administracinių teismų kompetencija. Turiu abejonės dėl tokios kompetencijos realizavimo šiuo atveju vertinat geros moralės sąvoką. Moralės vertinimai, nesant aiškaus visuomenės sutarimo, neturėtų būti teismų kompetencija. Jei tokių visiems vienodai suprantamų moralės normų šiandien nėra, teismai negalėtų patys jų sukurti, nes tai būtų teismo kompetencijos peržengimas.

Jei teismai drįstų kištis į geros moralės sąvoką „open beach“ atveju, būtų pakirstas pasitikėjimas jais nemažoje dalyje visuomenės, nes visuomenėje moralinis „open beach“ klausimas nėra išspręstas, todėl teismo sprendimas dėl geros moralės būtų per ankstyvas.

Jei ginčas persikels į teismus, iš tokios pavojingos situacijos teismams gali tekti suktis ieškant Vilniaus mero sprendimo priėmimo procedūrinių pažeidimų. T.y. būtent vertinti ar tokį teisės aktą galėjo priimti Vilniaus meras, be Tarybos sprendimo.

Bet tai nebūtų ginčo išsprendimas iš esmės. Tik jo nukėlimas į ateitį leidžiant kurtis gerai moralei ir šioje srityje.

Teisė ir pareiga šį klausimą išspręsti ir susitarti dėl geros moralės tenka visuomenei. Todėl net jei „open beach“ yra tik Vilniaus mero provokacija ar rinkiminis triukas, ji turėtų pasitarnauti mūsų demokratijai kaip geros moralės ir sugyvenimo demokratijos sąlygomis paieška.


bottom of page